Yksikään yrityksen johtaja ei kiistä sitä, että työntekijät ovat kriittisiä minkä tahansa yrityksen menestykselle. Siitä on tullut erityisen tärkeä näinä "Great Resignation” -päivinä, jolloin tyytymättömyys työskentelyolosuhteisiinsa on saanut työntekijöitä irtisanoutumaan ennennäkemättömän paljon.
Tästä syystä HR-ammattilaiset ovat alkaneet keskittyä enemmän kuin koskaan aikaisemmin organisaationsa työntekijäkokemuksen parantamiseen.
Vuoden 2019 Deloitte Insights -raportissa todetaan:
Yksi tämän vuoden suurimmista haasteista on tarve parantaa sitä, mitä usein kutsutaan "työntekijäkokemukseksi". 84 prosenttia kyselyyn vastanneista piti tätä asiaa tärkeänä, ja 28 prosenttia piti sitä yhtenä kolmesta kiireellisimmistä organisaationsa ongelmasta.
Useimmat HR- ja johtamisammattilaiset ovat hyvin tietoisia korkean henkilöstön vaihtuvuuden äärimmäisen kuormittavasta ja kalliista vaikutuksesta. Monet ovat myös ymmärtäneet, että hyvän työntekijäkokemuksen tarjoaminen on ratkaisevan tärkeää työntekijöiden sitoutumisen ja säilyttämisen kannalta. McKinseyn mukaan työntekijät, joilla on positiivinen työnantajakokemus, ovat 16 kertaa sitoutuneempia työhönsä ja kahdeksan kertaa todennäköisemmin myös pysyvät työnantajansa palveluksessa.
Vaikka EX:llä on monia ulottuvuuksia, mukaan lukien asiat, kuten työn ja yksityiselämän tasapaino, luontoisedut ja tunnustukset palkan, ylennyksen ja palkintojen muodossa, työntekijäkokemuksen todellinen olemus keskittyy itse työhön. Kuten Deloitten raportti sanoo:
Työntekijäkokemus on alhaalta ylöspäin -konsepti, jossa prosessit, paikat ja työnkulku suunnitellaan työntekijöiden olemassa olevien taipumusten mukaan... työntekijän, ei työnantajan, on oltava keskiössä.
Tämä tarkoittaa, että parantaakseen yrityksensä työntekijäkokemusta HR-johtajilla on oltava vankka käsitys organisaation työympäristöstä työntekijöiden näkökulmasta . Tämän ymmärryksen saaminen edellyttää, että henkilöstöosastoilla ei ole vain luotettavaa ja kattavaa tietoa työskentelyolosuhteista, vaan niillä on myös aikaa päättää, kuinka he voivat auttaa työntekijöitä saamaan positiivisemman työntekijäkokemuksen.
Kuitenkin aivan liian monissa tapauksissa HR-osastot ovat niin ylikuormitettuja omien prosessiensa tehottomuudesta, että niillä on liian vähän aikaa ja kapasiteettia keskittyä ongelmiin, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti yrityksen työntekijäkokemukseen.
Onko HR-osastosi juuttunut loputtomiin kuun lopun rutiineihin? Ehkä se johtuu siitä, että se on edelleen riippuvainen manuaalisista prosesseista. Tietojen syöttäminen käsin ja laskentataulukoiden käyttäminen niiden analysointiin on erittäin tehotonta, virhealtista ja aikaa vievää. Tämän seurauksena HR-työntekijät voivat juuttua osastonsa omien prosessien epätehokkuuksiin niin, että koko organisaation EX-toimintaan vaikuttavien asioiden pohtimiseen ei jää juuri aikaa.
Tai ehkä on ollut vaikeaa koota merkityksellisiä tietoja työskentelyolosuhteista, koska ne ovat hajallaan useissa toisiinsa liittymättömissä järjestelmissä. Esimerkiksi työntekijöiden seurantaan voi olla yksi järjestelmä, hakijoiden seurantaan toinen järjestelmä ja lisäksi muita järjestelmiä työaikaa, etuja ja työntekijöiden palkkioita varten. Kun kriittiset tiedot on koottu erillisiin järjestelmiin tai sovelluksiin, voi olla vaikeaa kerätä ja konsolidoida tietoja, joita tarvitaan selkeän kuvan saamiseksi työpaikan olosuhteista (edellytys EX:n parantamiseksi) tai sen varmistamiseksi, että säädöstenmukaisuusvelvoitteet täyttyvät.
Tosiasia on, että perinteiset HR-järjestelmät ovat monimutkaisia, kalliita ja usein riittämättömiä täyttämään kattavan data-analytiikan nykyaikaisia vaatimuksia. Ja kun HR:n oma teknologia jättää toivomisen varaa, on epätodennäköistä, että HR pystyy ohjaamaan prosessien parannuksia ja työnkulun automatisointeja, jotka ovat kriittisiä EX:n parantamiseksi koko yrityksen henkilöstön osalta.
Digitalisaatio on avaintekijä työntekijäkokemuksen parantamisessa
Kuten Deloitte Insights -raportti osoittaa, työntekijöiden kokemuksen parantaminen edellyttää prosessien ja työnkulkujen uudelleensuunnittelua työntekijöiden olemassa olevien taipumusten mukaisesti. HR-asiantuntija Andrea Boatman selittää asian näin:
Ihmiset ovat tottuneet luottamaan saumattomaan teknologiaan henkilökohtaisessa elämässään, ja he odottavat samantasoista digitaalista helppoutta työelämässä. Jos työntekijöiden mielestä tietojen saaminen tai päivittäisten tehtävien suorittaminen tarjottujen työkalujen avulla on raskasta, se voi vaikuttaa negatiivisesti heidän suhteeseensa organisaatiotasi kohtaan.
Tässä kohtaa low-code voi olla ns.game changer. Mitä tulee prosessien ja työnkulkujen optimointiin työntekijöiden tarpeita vastaavaksi, low-code -ohjelmistokehitys tarjoaa vertaansa vailla olevia etuja.
Low-coden avulla työntekijät, joilla ei välttämättä ole juurikaan koodaustaitoja, mutta jotka ymmärtävät syvällisesti niitä liiketoimintaprosesseja, joissa ovat osallisena, voivat olla suoraan mukana rakentamassa ohjelmistoja omien työnkulkujensa automatisoimiseksi. Proseduurikoodin kirjoittamisen sijaan ne auttavat luomaan käyttämiään sovelluksia yksinkertaisesti vetämällä ja pudottamalla valmiita komponentteja vaadittuun loogiseen kulkuun graafisen käyttöliittymän (GUI) avulla.
Toinen low-code -kehittämisen tarjoama etu on, että se helpottaa ketterän lähestymistavan käyttöä sovelluskehityksessä, jossa alkuperäinen suunnittelu tuotetaan ja otetaan käyttöön nopeasti, minkä jälkeen se optimoidaan useiden iteraatioiden kautta sisällyttämällä palautetta todellisilta käyttäjiltä.
Low-coden avulla voit kehittää sovelluksia, jotka keräävät ja rationalisoivat eri järjestelmiin tallennettuja tietoja ja yhdistävät ne päätietueiksi, jotka ovat reaaliajassa valtuutettujen käyttäjien saatavilla sekä henkilöstöhallinnossa että tarvittaessa koko organisaatiossasi. Tämä parannettu näkyvyys tietojen ja prosessien hallinnassa ei ainoastaan tarjoa tietoja, joita HR-osastosi tarvitsee varmistaakseen, että yrityksesi täyttää kaikki työpaikan säädöstenmukaisuusvaatimukset, vaan se auttaa myös luomaan saumattoman työntekijäkokemuksen, joka auttaa työntekijöitä tekemään työnsä tehokkaammin ja nauttimaan työstään..
Koska sen avulla voit luoda nopeasti ja helposti prosesseja ja työnkulkuja, jotka on optimoitu siihen, miten työntekijät todella haluavat työskennellä, low-code on täydellinen ratkaisu auttamaan sekä yrityksesi HR-prosessien virtaviivaistamisessa että positiivisen työntekijäkokemuksen kehittämisessä koko organisaatiossa.
Missiomme täällä eSystemsissä on auttaa juuri kaltaisiasi yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti low-code -kehityksen ominaisuuksia ja etuja.
Teemme yhteistyötä luokkansa parhaiden teknologiakumppaneiden kanssa tarjotaksemme sinulle low-code -kehitysalustoja, joiden avulla voit ottaa käyttöön maailmanluokan sovelluksia, jotka on hienosäädetty vastaamaan yrityksesi vaatimuksia. Yhteistyökumppaneitamme ovat:
Luomamme lisäarvo ulottuu kuitenkin paljon tarjoamaamme teknologiaa pidemmälle. Aloitamme työskentelemällä ymmärtääksemme tavoitteesi ja visiosi. Sitten asiantuntijamme tulevat rinnallesi tarjoamaan analyysipalveluita, jotka auttavat sinua määrittämään parhaan roadmapin low-code -matkallesi. Tarjoamme jopa low-code -innovaatiolaboratorion, jonka avulla voit luoda prototyyppejä ja testata, mitkä digitaaliset automaatioideat sopivat parhaiten yrityksesi tarpeisiin.
Työntekijäsi ovat kriittisin voimavarasi. Ja low-code -ohjelmistokehitys on paras ratkaisusi sellaisen työntekijäkokemuksen luomiseen, joka pitää työntekijäsi sitoutuneena ja innostuneena osana tiimiäsi.
Jos haluat tietää lisää siitä, kuinka eSystemsin Low-code voi auttaa sinua luomaan yrityksesi tarvitseman työntekijäkokemuksen, ota meihin yhteyttä jo tänään!
KIRJOITTAJA: Mika Walli | Head of Engagement Management